Hverdag,  Sponsoreret indlæg

Tipsklubben


En ny tradition er født. Tipsklubben er hermed etableret, og det er simpelthen verdensklasse, at vi endelig har formået at forvandle idéen til en realitet. Det tog kun et par år, men hvad der kommer let, går let, ikke?

 

Delvist sponsoreret af detvier.dk og Humorkassen.dk

Og hvad er så lige ideen med Tipsklubben?

Tjo, en årlig sammenkomst med gode venner med et twist. Egentlig er det meget simpelt. Alle trækker et hold fra Superligaen, og for hver kamp ens hold har tabt, så skylder man 20 kr i puljen. Hvis holdet spiller uafgjort, så er det kun 10 kr. Man kan jo også være så heldig, som Ross og jeg, at trække så gode hold, at man ikke skal betale noget som helst, fordi holdet vinder hver eneste kamp. (Vi hepper på jer, FCK og FCN!). Den, der trækker sidste års vinder skal være vært for arrangementet næste år, der så bliver betalt af puljen. På den måde holder man faktisk en fest, der er inddækket. Man bestemmer selv om man vil bruge alle pengene, eller om man vil gemme til næste år. Om et par år er der måske nok penge til, at vi køber flybilletter for dem om eller noget helt andet. Værten bestemmer helt selv, hvordan arrangementet skal forløbe, der er kun én regel. Og det er, at det hvert år afholdes første lørdag i august.

 

Start traditionen op!

Simpelt nok. Find ud af, hvem I kunne tænke jer at samle. Der er 14 hold i Superligaen, så det ville jo være smart at ramme det antal. Det kunne vi dog ikke begrænse os til, så vi valgte at tage 2 x 3 oprykkerhold, så vi havde 17 hold i alt.

Sørg for at melde datoen ud i god tid. Der er altid nogen, der skal noget, og det er ingen skam. Andet end at de selvfølgelig ikke har mulighed for at deltage, selvfølgelig. Vi skulle have været 17 personer og endte med at være 8 stk. 10 stk med børnene. Det er til dels, fordi det er første fest og traditionen ikke er blevet etableret før for et par måneder siden, men næste år har alle kendt datoen i et år, og derfor er der ikke samme undskyldning. Jo mere tid i forvejen, at man kan planlægge datoen, jo bedre. Det giver folk mulighed for at få fri fra job eller oldemors 90 års fødselsdag.

Første fest bliver nødt til at blive sponsoreret af et engangsgebyr fra alle. Vi aftalte 250 pr. person, der deltager og 150 kr for dem, der desværre måtte udeblive. *Dette er kun gældende til første fest.*

 

Vores arrangement

Vi havde egentlig helt andre planer, end dem vi endte med. Vi havde for eksempel aftalt at leje bumberballs og lave en hel turnering ud af det, men da vi fik større afbud end forventet, så valgte vi at lave planen om. I stedet for lavede vi forskellige quizzer og andre selskabslege.

 

  • HVEM ER HVEM: Vi havde fået alle deltagere i festen til at tage et billede af dem selv. En fik opgaven at tage et billede af sin storetå, en anden skulle sende et billede af sig selv som baby, en tredje skulle sende billede af sin navle osv. Sådan kom vi stort set hele kroppen rundt. Jeg lover jer, at jeg sparer jer for de billeder! Udover det, så havde vi stalket alle gæsternes – og faktisk også vores egen – Facebook-profil tilbage til 2009 for at finde de mest latterlige statusopdateringer.

Det lavede vi en quiz ud af, så folk skulle gætte hvem, der var hvem, og ligeledes hvem, der havde skrevet hvilke statusopdateringer. Denne quiz fik alle gæster udleveret så snart, de ankom, så de ikke kunne nå at snakke for meget sammen. Jeg kan afsløre at på trods af vores sammentømrede vennegruppe, så var der ikke mange, der gættede rigtigt. Antal rigtige blev antal point.

 

  • DYRELYDE-QUIZ: Vi delte gæsterne op i hold á 2 personer. Hvert hold fik tildelt et dyr. På vores græsplæne (eller mangel på samme) havde vi lagt 30 sedler med spørgsmål om løst og fast om diverse gæster, regneopgaver, gåder osv. Ved at personliggøre quizzen fik vi folk til at vide nogen nye ting om hinanden. Det virkede efter hensigten. Ikke alle ved, hvad størrelse sko sidemanden bruger, eller hvad størrelse vedkommende bruger i BH eksempelvis. Og hvordan er det så lige, at omkvædet fra ‘Hot’ fra Nik og Jay er? Og så på tid?!

Fremgangsmåden var forholdsvis enkelt. Det handler om at nå først til det 30. spørgsmål ved hjælp af én terning. Alle hold fik et slag med en terning, og antal øjne viste hvilket spørgsmål, de skulle løbe hen til. Det skal siges, at sedlerne var fordelt over 600 kvm og spredt i øst og vest. Holdene delte sig op for at lede efter sedlen, og den eneste måde, at de måtte kommunikere var ved at bruge dyrelyden fra det dyr, de havde fået tildelt. Måske lyder det ikke af meget, men det er fandme sjovt at se voksne mennesker ved højlys dag løbe forvirrede rundt og sige diverse dyrelyde. Nå, det var de spørgsmål, det egentlig handlede om. Når hvert hold havde fundet ud af svaret på det pågældende kort, så skulle de løbe retur til dommerbordet og give svaret. Ved rigtigt svar skulle de igen slå med terningen og ligge det til deres første slag. Altså slog de 4 i første runde og 2 i næste, så skulle de gå til spørgsmål nr. 6. Var svaret derimod forkert, så skulle de rykke det antal tilbage. Det var ikke nok at slå højest, for i sidste ende skulle man ramme præcis 30 med sit slag, ellers blev det bare trukket fra og så blev man sendt tilbage til forrige spørgsmål.

 

  • BOGSTAV-LEG: Vi fik desværre et afbud på selve dagen, der gjorde, at vi ikke nåede denne leg. Den er ellers ret sjov! 2 hold á 5. Alle deltagere skulle have klistret et bogstav på maven og et på ryggen. Så ville der blive læst 10 ord op, som hvert hold hurtigt muligt skulle stave til udfra de givne bogstaver. Enten ved at vende sig med maven eller ryggen til. Legen er sjov, fordi alle kan stave til eksempelvis ‘EGERN’ eller ‘REGEL’, men når man pludselig skal få det til at gå op via. samarbejde, så kan det godt være kompliceret. Den må vi have til gode.

 

  • SKO-LEG: (Vi lavede den dog ikke med sko, men med rødt og grønt papir, hvor rød var kvinden, og grøn var manden.) Quizzen bliver oftest brugt til bryllupper og den kan udføres på mange måder og i mange varianter, men fælles er, at de handler om og hvor godt, at man som kærestepar eller vennepar kender hinanden. Parret skal sidde med ryggen til hinanden og gætte den andens svar på et givent spørgsmål. Vi gav dem hver et grønt og rødt papir, inden vi stillede dem åbne spørgsmål som foreksempel: ’hvis prutter lugter mest?’, ’hvem har det største temperament? ’ og ’hvem ligger oftest op til sex?’. Hvis kvinden mener, at hun er den, der altid ligger op til sex, så hæver hun det røde papir – mener hun derimod, at det er manden, så hæver hun det grønne. Det samme gør manden. Ved enighed får man point. Legen er sjov, fordi der er mange ting, man kan være enige om, og så er der bare også ting, hvor man er dybt uenig. Ross og jeg var i hvert fald ikke enige om, hvem der er bedst til at stå op om natten..

 

Udover ovennævnte duellerede vi også i kongespil (Lige nu er på tilbud hos humorkassen.dk), petanque, ølstafet og ølbowling. 

 

Vi valgte at holde arrangementet hjemme og i stedet for pynte op til den vildeste fodboldfest. Vi fandt den nemmeste løsning hos detvier.dk, der forhandler samlede pakkeløsninger til fester. Alt, man faktisk skal gøre er at fortælle dem, hvor mange man bliver og hvilket tema, man ønsker sin fest. Det er sgu let og endnu bedre: Overkommeligt. Både i forhold til at vælge det bedste pynt, men også i forhold til prisen. Ved at købe en samlet pakke sparer du virkelig mange penge, end hvis du går ud og handler alt enkeltvis. Vi valgte som sagt fodboldtemaet, og det var så gennemført. Der var duge, der lignede græs, engangservice med fodboldprint, vimpler og balloner, confetti, medaljer og selv servietter, der lignede fodboldbaner. Det er for mange nok helt sort, at man ønsker at bruge penge på det, men det er alt sammen med til at sætte den helt rigtige stemning! Det er de små ting, der kan gøre en stor forskel.

 

 

Vi havde købt to pavillioner med tilhørende sider, og aftenen før pyntede vi op. Der var balloner overalt, og det stod knivskarpt. 1,5 time inden gæsterne skulle ankomme valgte Moder Jord lige at sende et stormpust, som rev begge pavillioner med. Behøver jeg sige, at jeg blev en smule presset? Heldigvis har vi verdens bedste naboer, der så vores problem og kom løbende for at hjælpe. Næste problem stod klart: Pavillionerne var knækket, og det meste pynt var fløjet væk. Åh, et kaos. En time igen, før gæsterne kom fik vores nabo en ide om, at sætte dem fast i vores udhæng. Og på under 10 minutter stod alting klar igen. Dog med knækkede stænger og halveret pynt, men det stod der!

 

Maden valgte vi at lave selv. Det var ikke et problem eftersom vi gik fra at være 17 personer til 10, og så 8. Jeg lavede 2 forskellige pastasalater og en grøn salat. Vi smed to stege i vores Sous Vide og grillede dem sammen med en røvfuld pølser. Selvfølgelig havde vi også sørget for flødekartofler og bearnaise, og hvad der ellers hører til. Udover det havde vi handlet forskellige snacks, chips og slik, så der hele tiden var lidt at tygge på. Vi havde hentet ekstra køleskab, så øl, sodavand og diverse RTD kunne holde sig kolde i sommerheden.

 

 

Vi trak hold, da alle konkurrencerne var talt op, og derved fandt vi ud af, hvem der skulle trække først. Det hele blev filmet, da der som sagt var mange, der ikke kunne deltage, men stadig skulle have tildelt et hold. På den måde er der ingen snyd, og alle er alligevel lidt med. Vi var nogen, der var heldige og nogle, der ikke var. Vi trak holdene fra en pokal, som vi har fået speciallavet til dette arrangement. Det er meningen, at den skal gå på runde igennem alle år.

 

 

Resten af aftenen forløb med fri leg, og som altid var selskabsspillene Loopin’ LouieHINT og Speak Out bare altid et kæmpe hit.

     

Du kan finde dem og en masse andre spil på tilbud netop nu ved at trykke her.

 

 

 

Mine bedste råd til havefesten:

  • ENGANGSEMBALLAGE! Det er så vigtigt, fordi oprydningen bliver nem. Vi var så heldige, at vi fik de fedeste og mest praktiske plastikduge med fra vores festpakke fra detvier.dk, og det gjorde, at vi med ét kunne tage dugen af med alt pyntet og smide i skraldespanden. Oprydningen skal bare være nem. Både på dagen og især dagen efter!

 

  • Lav mad, der kan laves dagen før eller tidligere på dagen. Eller endnu bedre: Bestil det udefra, hvis ikke du gider stå i køkkenet. Det er ingen skam, og det kan altså gøres forholdsvist billigt.

 

  • Sørg for at have nogle aktiviteter klar. Hvad end det blot er kongespil eller det er en quiz, eller noget helt andet. Det kan godt blive trivielt at sidde på den samme stol en hel dag.

 

  • Sørg for at drikkevarene er kolde. Ingen gider sidde med en lunken øl.

 

  • Lig en tidsplan. Følg den, men accepter afvigelser eller ‘forsinkelser’. Det gør det nemt at time mad, aktiviteter og – i vores tilfælde – putningen af børn.

 

  • Brug lidt krudt på at skabe en stemning. Det er sgu bare hyggeligt!

 

  • Lad det fine tøj blive hjemme, og informer gæsterne om det samme. Stilletter og havefest er bare en dårlig kombination!

 

  • Vejret er uforudsigeligt. Sørg for overdækning, mulighed for læ, og sørg for, at der er tæpper til de kolde aftentimer. Selvom folk har klædt sig godt på, så bliver det altid koldt sidst på dagen.

 

  • Gå lige rundt med en rundeseddel, hvor du informerer nabolaget om, at der bliver holdt havefest. Det er god stil, og det giver folk en mulighed for at forholde sig til situationen. Det er ikke noget, du skal tage for givet! Vi modtog nedenstående besked fra de ældreboliger, der ligger bag vores grund. Det er sgu da for sejt!

 

  • Selskabspil er undervurderet!


Tak, fordi du læste med!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *